Video Barış Pınarı Harekatı sırasında Suriye’ye giren tankı göstermiyor

İDDİA: Video Barış Pınarı Harekatı sırasında Suriye’ye giren Türk tankını gösteriyor.

YANLIŞ

Sosyal medyada paylaşılan bir videonun Barış Pınarı Harekatı sırasında Suriye’ye giren Türk tankını gösterdiği iddia edildi. 12 Ekim 2019 tarihinde Twitter’da da paylaşılan video yaklaşık 12 bin kullanıcı tarafından beğenilirken, 2 bin 500 kişi tarafından da retweetlendi.

Ancak videonun Barış Pınarı Harekatı sırasında çekildiği iddiası gerçeği yansıtmıyor. Aynı görüntülerin internette 2018 ve 2016 senelerinde paylaşıldığı hallerini de görmek mümkün. 

Video Barış Pınarı Harekatı sırasında çekilmemiş

Video 12 Ekim 2019 tarihinde Suriye’nin Tel Abyad bölgesine giren Türk tankını gösterdiği iddiasıyla paylaşılmıştı. 

Ancak aynı videonun 2018 ve 2016 tarihli sosyal medya paylaşımlarına da ulaşılabiliyor. “TURAN” isimli Facebook sayfası videoyu 2 Haziran 2018 tarihinde paylaşmış.

Aynı videonun YouTube’daki 2016 senesine ait paylaşımı da görülebiliyor.

Yani söz konusu videodaki tankın görüntüleri Barış Pınarı Harekat’ından önce çekilmiş.

İddia İsrail tankı fotoğrafıyla da paylaşılıyor

Benzer bir iddia sosyal medyada bir tank fotoğrafıyla birlikte de paylaşılıyor.

Ancak bu fotoğraftaki tank da Türk tankı değil, İsrail tankı. Fotoğrafın orijinal haline “gettyimages” isimli stok fotoğraf sitesinden ulaşılabiliyor. Fotoğraf 1998 yılında İsrail ordusunun Golan Tepeleri’ndeki, askerlerin aileleri için yapılan bir gösteri sırasında çekilmiş.

Tankın kenarındaki “>” işaretini İsrail’e ait Merkava marka tanklarda görmek mümkün. Tankın çeşitleri ve özellikleriyle ilgili ayrıntılı bilgi de internette bulunabiliyor. Tanklar hakkında detaylı bilgi veren “Tank Encyclopedia” isimli internet sitesindeki bilgilere göre fotoğraftaki tankın modeli “Merkava Mk. III”.

Sonuç olarak, sosyal medyada Barış Pınarı Harekatı sırasında çekildiği iddia edilen tank görüntüleri, harekattan en az bir sene önce çekilmiş. Video eski tarihli. Aynı iddiayla birlikte paylaşılan başka bir fotoğraftaki uçan tank ise Merkava markalı İsrail’e ait bir tankı göstermekte. Fotoğraf 1998 senesinde İsrail ordusunun Golan Tepeleri’nde asker ailelerine yaptığı bir gösteri sırasında çekilmiş. Bu iddianın yanlış bilginin “hatalı ilişkilendirme” türüne örnek oluşturduğunu söyleyebiliriz.

Kaynaklar

Facebook, Videonun 2018 senesinde yapılan paylaşımı, 2 Haziran 2018

Gettyimages, Tank fotoğrafının orjinali, 10 Haziran 1998

Tank Encyclopedia, Merkava marka tankın özellikleri ve çeşitleri, 1 Aralık 2014

İddia hakkında hazırladığımız analizi sonuna kadar okuduğunuz için teşekkürler. Okuduğunuz bu analizi daha fazla kişiye ulaştırabilmek, daha çok iddiayı daha kısa zamanda inceleyebilmek için bizi Patreon sayfamızdan destekleyebilirsiniz. 

Kaynaklar

Facebook, Videonun 2018 senesinde yapılan paylaşımı, 2 Haziran 2018

Gettyimages, Tank fotoğrafının orjinali, 10 Haziran 1998

Tank Encyclopedia, Merkava marka tankın özellikleri ve çeşitleri, 1 Aralık 2014