Noel Babalı videonun Ankara Gölbaşı’nda çekildiği iddiası

İDDİA: Noel Babalı video Ankara Gölbaşı’nda çekildi.

YANLIŞ

Sosyal medyada paylaşılan bir videoda, oluşturulan bir teleferik düzeneği sayesinde, Noel Baba’nın geyikli arabasıyla üzerinden geçtiği gölün Ankara Mogan gölü olduğu, düzeneği de Mansur Yavaş’ın kurdurduğu iddia edildi. “Ankara Gölbaşı, teşekkürler Mansur Yavaş” başlığıyla Twitter’da paylaşılan bir gönderi, 1395 retweet ve 25 bin 79 beğeni aldı. Videonun altında yer alan yorumlarda, kullanıcılar tarafından videoya inananların çıkabileceği de belirtilmiş.

Ancak videonun Ankara Gölbaşı’nda kaydedildiği iddiası doğru değil. Görüntüler, 18 Aralık 2018 tarihinde İsviçre’nin Montrö şehrinde çekilmiş. 

Video Montrö’den 

Instagram’da İsviçre’den video ve fotoğrafların paylaşıldığı “Swiss” adlı hesaptan, videonun orijinalinin 18 Aralık 2018, 11.04’te yüklendiğini görebiliyoruz. Videoyu çektiğini paylaşımda adının zikredilmesininden anladığımız Amir Asan da, görüntüyü 29 Kasım 2019 tarihinde kendi hesabında paylaşmış. Teyit, Amir Asan’a ulaşmaya çalıştı ancak halen yanıt alamadı. 

Videoyu arattığımızda, 11 ay önce paylaşılmış “New Year’s Eve in Switzerland” başlıklı bir gife ulaşmak da mümkün. Yani videoda görülen gösteri, geçtiğimiz yılın Noel’inde düzenlenmiş.  

Videodaki bölge Ankara Gölbaşı’yla benzer değil 

Videodan edindiğimiz bilgiler üzerine Google Maps’te arama yaptığımızda, videonun çekildiği lokasyona ulaşabiliyoruz. Videodaki beyaz otel binası ve dağların yapısından, lokasyonu teyit etmek mümkün.

Videoda fark edilen dağların formları, Google Maps’ten alınan görsellerdekilerle birebir uyuşuyor.

Videoda rahatlıkla seçilebilen beyaz bina da, Montrö’deki Eurotel binası. Google Maps’te konum olarak ilerlediğimizde otel binasına da kolayca erişebiliyoruz. 

Eurotel’in web sitesinden, videonun çekildiği lokasyonu doğrulayabileceğimiz bir fotoğrafa ulaşabiliyoruz

Ankara’da böyle bir yer yok 

Videonun Ankara’da çekilmediğini, Mogan gölü yanında kurulu Gölbaşı’na ait Google Maps görüntülerinden anlamak da mümkün. Gölbaşı’nda Eurotel Hotel de yok. 

Ankara Gölbaşı Harita Görüntüsü

Yine iddia konusu videonun yorumlarına baktığımızda, aynı anda çekilmiş bir başka videoya ulaşıyoruz. Videoda duyulan çocukların konuşmaları da Türkçe değil.

Sonuç olarak videonun Ankara Gölbaşı’nda çekildiği iddiası yanlış. İddia bu haliyle yanlış bilginin en yaygın türlerinden olan hatalı ilişkilendirme ve parodiye örnek. 

Kaynaklar

Swiss adlı Instagram hesabı, 18 Aralık 2018

Amir Asani adlı Instagram kullanıcısının hesabı, 29 Kasım 2019

Forfun, gif sitesi, Ocak 2019

Montrö bölgesine ait Google Haritalar görseli, Eylül 2017

Eurotel Hotel’in internet sitesi, 17 Aralık 2019

Ankara Gölbaşı’na ait Google Haritalar görseli, Eylül 2015

Twitter, yorumlarda yer alan bir video, 15 Aralık 2019

İddia hakkında hazırladığımız analizi sonuna kadar okuduğunuz için teşekkürler. Okuduğunuz bu analizi daha fazla kişiye ulaştırabilmek, daha çok iddiayı daha kısa zamanda inceleyebilmek için bizi Patreon sayfamızdan destekleyebilirsiniz. 

Kaynaklar

Swiss adlı Instagram hesabı, 18 Aralık 2018

Amir Asani adlı Instagram kullanıcısının hesabı, 29 Kasım 2019

Forfun, gif sitesi, Ocak 2019

Montrö bölgesine ait Google Haritalar görseli, Eylül 2017

Eurotel Hotel’in internet sitesi, 17 Aralık 2019

Ankara Gölbaşı’na ait Google Haritalar görseli, Eylül 2015

Twitter, yorumlarda yer alan bir video, 15 Aralık 2019