Fotoğrafın kalp krizi sonucu hastanede yatan Erdoğan’ı gösterdiği iddiası

İDDİA: Fotoğraf kalp krizi geçirdiği iddia edilen Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın hastanede yattığını gösteriyor.

YANLIŞ

Teyit’e ihbar olarak gönderilen ve Temmuz 2019’da sosyal medya üzerinden yayılan fotoğrafla Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın bir hastanede yattığı iddia edildi.

İddiayı içeren yüksek etkileşimli Fransızca tweetler Google Translate kullanılarak çevrildiğinde “#Türkiye TV kanalları da dahil olmak üzere en az beş Arap medya kuruluşu, kalp krizi sonrasında Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın ölümünü açıkladı. Birkaç gündür görülmedi ve yetkililer sessizliğini sürdürüyor. Kimliği doğrulanmayan bu fotoğraf dolaşıyor” şeklinde bir metnin gönderide yer aldığı anlaşılıyor.

Ancak iddialar doğru değil. İddia konusu fotoğraf 2005 yılında Erdoğan’ın katıldığı Çapa’daki Kızılay Kan Merkezi açılışından. 

Fotoğraf 2012 yılında yayınlanan bir videodan alınmış

2012 yılında Ulusal Kanal’ın yaptığı bir habere göre o dönem ortaya çıkan Wikileaks e-postalarında Erdoğan’ın 2 yıllık ömrünün kaldığı yazıyordu. Ulusal Kanal, bunu bir video haber haline getirmiş ve videoda Erdoğan’ın bir yatakta yatarken DHA’nın çekmiş olduğu görüntülerin kullanıldığı görülüyor. Videoya Ulusal Kanal’ın sitesinden erişilemiyor, fakat video 7 Mart 2012 tarihinde bir Youtube kullanıcısı tarafından paylaşılmış.

Videonun 1:03 dakikasından itibaren DHA’nın çekmiş olduğu Erdoğan’ı bir hastane yatağında gösteren kesit görülüyor.


Fotoğraflar 2005 yılına ait

Anadolu Ajansı’nın fotoğraf arşivine bakıldığında ise görüntülerin aslında 16 Temmuz 2005 tarihinde çekildiği bilgisine ulaşılıyor.

AA’nın 2005 yılında yayımladığı fotoğraf

Fotoğrafta, Çapa’daki Kızılay Kan Merkezi’nin açılışında Erdoğan’ın kan verdiği Hürriyet’in 17 Temmuz 2005 yılında yayımlanan sayısının 28. sayfasında yer alan habere bakıldığında anlaşılıyor.

Hürriyet’in 17 Temmuz 2005’te yayımlanan haberi

Anadolu Ajansı’ndan alınan görsele bakıldığında, iddia konusu görselin bu fotoğrafla aynı ortamda çekilmiş olduğu anlaşılıyor. Bu fotoğrafın haricinde Anadolu Ajansı’nın sitesinde aynı güne ait başka fotoğraflar bulmak da mümkün.

AA’nın 2005 yılında yayımladığı fotoğraflar

Sonuç olarak Temmuz 2019’da Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın hastanede yattığını gösteren görüntünün güncel olmadığı anlaşılıyor. 

Bu iddia yanlış bilginin en yaygın 7 türünden bağlamdan koparma başlığı altına koyulabilir. Bir iddianın bağlamdan koparma olması için iddianın içerisinde doğru bir bilgi olmalı ancak ilişki örgüsünden koparılarak servis edilmiş olmalıdır. Fotoğraf gerçek ve bir manipülasyona uğramamış fakat bağlamından koparılarak 2019 yılından olduğu belirtilerek servis edilmiş.

Kaynaklar

Ulusal Kanal, 2012 yılında yayınlanan Erdoğan haberi, 6 Mart 2012

Milliyet Gazetesi Arşivi, 17.07.2005 tarihli gazetenin 28. Sayfası

Anadolu Ajansı Fotoğraf Arşivi, Erdoğan’ın kan verirken çekilen görüntüleri, 16 Temmuz 2005

YouTube, Cool adlı hesabın paylaştığı, Ulusal Kanal’a ait video, 7 Mart 2012

Kaynaklar

Ulusal Kanal, 2012 yılında yayınlanan Erdoğan haberi, 6 Mart 2012

Milliyet Gazetesi Arşivi, 17.07.2005 tarihli gazetenin 28. Sayfası

Anadolu Ajansı Fotoğraf Arşivi, Erdoğan’ın kan verirken çekilen görüntüleri, 16 Temmuz 2005

YouTube, Cool adlı hesabın paylaştığı, Ulusal Kanal’a ait video, 7 Mart 2012