Fotoğrafın 51 yaşındaki Suudi Prens Kahtani ve 7 yaşındaki eşini gösterdiği iddiası

İDDİA: Fotoğraf, 51 yaşındaki Suudi Arabistan Prensi Kahtani ve 7 yaşındaki eşini gösteriyor.

YANLIŞ

Sosyal medyada paylaşılan fotoğrafın 51 yaşındaki Suudi Arabistan Prensi Kahtani ve 7 yaşındaki eşi Nawaf’ı gösterdiği iddia edildi. İddia, farklı ülkelerde de paylaşıldı.

Ancak fotoğrafın 51 yaşındaki Suudi Arabistan Prensi Kahtani ve 7 yaşındaki eşi Nawaf’ı gösterdiği iddiası doğru değil. Suudi Arabistan Prensi Kahtani’yi gösterdiği iddia edilen fotoğraf, İmam Şeyh Adel Al-Kalbani’yi gösteriyor. Al-Kalbani 60 yaşında. Aynı zamanda ülkede Kahtani isminde bir prens de bulunmuyor. Kahtani’nin 7 yaşındaki eşi Nawaf’ı gösterdiği iddiasıyla paylaşılan fotoğrafa ise en erken 2012 yılında Vkontakte (VK) isimli sosyal medya platformunda rastlanıyor. VK’da paylaşılan gönderide fotoğraftaki kızın 13 yaşında olduğu belirtilse de fotoğrafla ilgili başka herhangi bir bilgiye ulaşılamıyor.

Fotoğraftaki Suudi Prens değil, Şeyh Adel Al-Kalbani

İddiaya konu olan fotoğraftaki kişi 51 yaşındaki Suudi Prens Kahtani değil, ilk siyah Kabe İmamı Adil Al Kalbani. 60 yaşındaki Şeyh Adel bin Salem bin Saeed Al-Kalbaninin kişisel sosyal medya hesaplarındaki paylaşımlarından da iddiaya konu olan fotoğraftaki kişinin kendisi olduğu anlaşılıyor.

Ek olarak Suudi Arabistan’da Kahtani adında bir prens bulunmadığı da ifade edilebilir.

Şeyh Adel Al-Kalbani’nin iki eşi var

Kalbani Teyit’e yaptığı açıklamada, görüntüdeki kişinin kendisinin eşi olduğuna yönelik iddiaların doğru olmadığını belirtti. 40’lı yaşlarda iki eşi olduğunu söyleyen Kalbani, en küçük çocuğunun ise 20’li yaşlarda olduğunu söyledi.

Prensin eşini gösterdiği iddiasıyla paylaşılan fotoğraf 2012 yılında yayılmaya başlamış

Prensin 7 yaşındaki eşi Nawaf’ı gösterdiği iddiasıyla paylaşılan fotoğrafa ise internette en erken 2012 yılında yapılan bir paylaşımda rastlanıyor. Bir VK kullanıcısı tarafından 24 Aralık 2012 tarihinde paylaşılan fotoğrafta, çocuğun 13 yaşında olduğu belirtilmiş ve kullanıcılara erken yaştaki evliliklere nasıl baktıkları sorulmuş. Ancak iddiaya konu olan fotoğrafın tam olarak ne zaman, nerede ve ne amaçla çekildiğine dair bilgiye ulaşılamadı.

Truth or Fiction, Newtral, Lupa, Hoax-Net  isimli doğrulama platformları da iddianın yanlış olduğunu belirtti.

Sonuç olarak, fotoğrafın 51 yaşındaki Suudi Prens Kahtani ve 7 yaşındaki eşi Nawaf’ı gösterdiği iddiası doğru değil. Bu iddia yanlış bilginin uydurma türüne örnek olarak gösterilebilir.

Kaynaklar

Alkalbani.com.sa, Şeyh Adel Al-Kalbani’nin kendi internet sitesinde yer alan biyografisi

VK, Prensin eşi olduğu iddia edilen kişinin fotoğrafının internetteki en eski paylaşımı, 24 Aralık 2012

MZMZ, Kalbani’nin iddiada kullanılan fotoğrafının alındığı röportajı, 21 Temmuz 2012

Wikipedia, Suudi Arabistan Prensleri

Truth or Fiction, İddianın doğru olmadığına dair teyit

Newtral, İddianın yanlış olduğuna dair teyit, 19 Nisan 2019

Lupa, İddianın yanlışlığına dair teyit, 17 Aralık 2018

Hoax-Net, İddianın doğru olmadığına dair teyit, 6 Aralık 2015

Youtube, Kalbani’nin kişisel Youtube sayfası

House of Saud, Suudi Arabistan kraliyet ailesinin soy ağacı

Al-Kalbani ile Instagram üzerinden yapılan görüşme, 16 Haziran 2019