Asparagas olan ‘Sakallı Bebek’ haberini Rahmi Turan’ın yaptığı iddiası

İDDİA: Asparagas “sakallı bebek” haberini yapan kişi Rahmi Turan.

YANLIŞ

Tan Gazetesi’nde 1987 yılında yayınlanan ve asparagas olduğu ortaya çıkan “sakallı bebek” haberini Gazeteci Rahmi Turan’ın yaptığı iddia edildi. Hürriyet Gazetesi yazarı Ahmet Hakan, Cumhuriyet Gazetesi köşe yazarı Ahmet Tan ve Türkiye Gazetesi yazarı Nebi Miş gibi köşe yazarları da “sakallı bebek” haberini yapan kişinin Turan olduğunu öne sürdü. A Haber muhabiri Mehmet Nilüfer de, katıldığı bir programda başka bir gazeteciden aldığı bilgilere dayanarak sakallı bebek haberini Rahmi Turan’ın yaptığını iddia etti.

Ancak iddia doğru değil. Sakallı bebek haberini Rahmi Turan yazmadı.

“Sakallı Bebek” haberini Rahmi Turan yapmadı

Tan gazetesinin kuruluşunda yer alan Rahmi Turan’ın özgeçmişine bakıldığında 1985 yılında Tan gazetesinden ayrılarak Sabah gazetesini çıkarmaya başladığı görülebilir. Turan Sözcü gazetesindeki “sakallı bebek olayı” başlıklı köşe yazısında haberi kendisinin yazmadığını da açıkladı. Turan, gazete küpürlerini de paylaştığı yazıda, haberin yazıldığı Ağustos 1987 tarihinde Günaydın’ın Genel Yayın Müdürü olarak görev yaptığını, Tan Genel Yayın Müdürünün ise Tevfik Yener olduğunu ifade etti. Köşe yazıları odaklı doğrulama platformu olan Malumatfuruş da iddianın doğru olmadığını ortaya koydu

Asparagas “sakallı bebek” haberi

İddianın kaynağı Ağustos 1987’de Tan’da yayınlanan “sakallı bebek panik yarattı” başlıklı haber. Haber yayınlandığı dönemde sansasyon yaratmış, günlerce konuşulmuştu. Uydurma haberde, sakallı doğan bir bebeğin doğar doğmaz konuşmaya başladığı ve bayramın ikinci günü kıyametin kopacağını söylediği yazıyordu. Olayın Edirne’den Kars’a tüm Türkiye’yi ayağa kaldırdığı da öne sürüldü. Gazetede sakallı bebeğin temsili bir çizimi de yer alıyordu. 

Tan Gazetesi 1983 yılında kurulan ve asparagas haberlere, yani gerçekliği olmayan haberlere ağırlık veren bir bulvar gazetesiydi. Gazetenin kuruluşunda Rahmi Turan da yer almıştı. Renkli basılan Tan Gazetesi’nde yer alan diğer sansasyon yaratan haberlere örnek olarak şunlar verilebilir:

Rahmi Turan her ne kadar sakallı bebek haberini kendisi yazmamış olsa da, Tan’ın kuruluşunda oynadığı rol ve gazetenin geçmişte yayınladığı sansasyonel haberler, iddianın ortaya atılmasına neden olmuş olabilir. Hürriyet yazarı Ahmet Hakan da 28 Kasım tarihli köşesinde Rahmi Turan’ın geçmişte yazdığı haberlere örnekler verdi.

Ne olmuştu? 

İddialar Rahmi Turan’ın Sözcü’de yazdığı “Müthiş bir haber!” başlıklı köşe yazısı üzerine ortaya atıldı. Turan, gizli bir kaynağa dayandırdığı yazısında, Cumhuriyet Halk Partili önemli bir siyasetçinin Beştepe’de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile görüştüğünü yazdı. Turan, Erdoğan’ın görüştüğü CHP’liye “Türkiye’nin güvenliği için senin CHP Genel Başkanı olman gerekir” dediğini de ekledi. Tartışmalar üzerine Turan, ilgili CHP’linin Muharrem İnce, kaynağın da Talat Atilla olduğunu açıkladı. İddia Erdoğan ve İnce tarafından yanlışlanınca Turan’ın gazetecilik geçmişine atıfla, “sakallı bebek” haberini onun yaptığı ileri sürüldü. 

Özetle, “sakallı bebek” haberini Rahmi Turan yapmadı. Turan, yazının yayınlandığı 1987 yılında Günaydın Gazetesi için çalışıyordu. İddia yanlış bilginin en yaygın yedi türünden “çarpıtma”ya örnek.

İddia hakkında hazırladığımız analizi sonuna kadar okuduğunuz için teşekkürler. Okuduğunuz bu analizi daha fazla kişiye ulaştırabilmek, daha çok iddiayı daha kısa zamanda inceleyebilmek için bizi Patreon sayfamızdan destekleyebilirsiniz. 

Kaynaklar

Malumatfuruş, “Sakallı Bebek” Haberini Rahmi Turan’ın Yaptığı İddiası, 27 Kasım 2019

Habertürk, Rahmi Turan’ın özgeçmişi, 23 Kasım 2019

Sözcü, Rahmi Turan’ın Sakallı Bebek ile ilgili yazısı, 27 Kasım 2019

Milliyet Gazetesi Arşivi

Hürriyet, Ahmet Hakan’ın yazısı, 28 Kasım 2019