A Haber’in Akçakale’de olmasına rağmen Suriye’deymiş gibi yayın yaptığı iddiası

İDDİA: A Haber Suriye’de bulunmadığı halde oradaymış gibi yayın yaptı. 

YANLIŞ

Sosyal medyada paylaşılan bir gönderide, A Haber’in Suriye’de çatışma bölgesinde olmadığı halde oradan yayın yaptığı iddia edildi. Paylaşımda, durumun TRT Haber’in aynı bölgeden yaptığı haber sırasında ortaya çıktığı da belirtildi.

Bir kullanıcı tarafından 14 Ekim 2019’da Twitter’da paylaşılan görsel kısa sürede yaklaşık 4 bin 200 kişi tarafından beğenildi.

Ancak A Haber’in, Suriye’deki çatışma alanında olmadığı halde oradaymış gibi yayın yaptığı iddiası doğru değil. 13 Ekim 2019’da yapılan yayında, muhabire bağlanmadan önce kendisinin Şanlıurfa’nın Akçakale ilçesinde olduğu belirtiliyor. Ayrıca yayını gerçekleştiren Kerim Ulak da bulundukları noktanın Akçakale olduğunu ifade ediyor. Ekranın sağ üst köşesindeki konum bilgisi ise kameramanın bombalamanın yapıldığı Tel Abyad’a yakınlaşması sonrasında değiştiriliyor. 

A Haber Türkiye sınırından yayın yapıyor

A Haber tarafından 13 Ekim 2019’da Şanlıurfa’nın Akçakale ilçesinde gerçekleştirilen canlı yayın görüntülerine Medya Takip Merkezi aracılığıyla ulaşılabiliyor. Görüntüler izlendiğinde, saat 09.31’de devam eden canlı yayında bölgeden acil bir gelişme olduğu gerekçesiyle Akçakale’deki muhabir Kerim Ulak’a bağlanılıyor. Daha sonra ekrana gelen görüntülerde yine Akçakale’den Tel Abyad’ı da gören bir noktada yayın yapan muhabir Kerim Ulak fark edilebiliyor. Ulak, operasyonun devam ettiğini ve kendilerinin bulunduğu Akçakale’nin hemen karşısındaki Tel Abyad’a bombaların düştüğünü ifade ediyor.

Bu noktadan sonra ekranın sağ üst köşesinde “Şanlıurfa/Akçakale” olarak belirtilen konum bilgisi kameramanın Tel Abyad’a odaklanmasıyla birlikte “Suriye/Tel Abyad” olarak değiştiriliyor. Yani bahsi geçen anda, kameranın gösterdiği konumun bilgisinin ekranlara yansıtıldığı anlaşılabiliyor.

Yine iddia görselde yer alan ve çömelerek Akçakale’den yayım yapan A Haber muhabirinin olduğu görüntülere de ulaşılabiliyor. Muhabirin duvarın arkasından yayınını sürdürürken ekrandaki konum bilgisinin halen “Suriye/Tel Abyad” şeklinde kaldığı da fark edilebiliyor. 

Bunlara ek olarak Medya Takip Merkezi’nden TRT Haber’in yayınına da ulaşmak mümkün. Aynı tarihli yayında Akçakale’de bulunan TRT muhabirinin arkasındaki Kerim Ulak göze çarpıyor. Görüntülerde TRT muhabirinin de Tel Abyad’daki bombalamalar hakkında bilgi verdiği ve ekranın sağ üst köşesinde “Suriye Sınırı” ifadesinin yer aldığı anlaşılıyor. 

Sonuç olarak A Haber’in, Suriye’deki çatışma alanında olmadığı halde oradaymış gibi yayın yaptığı iddiası doğru değil. A Haber muhabiri Şanlıurfa’daki Akçakale ilçesi sınırlarından yayım yapıyor. Ekranın sağ üstünde yer alan “Suriye/Tel Abyad” ifadesi ise kameramanın bombalanan bölgeyi gösterdiği sırada değiştirilmiş. Bu iddiayı ise sosyal medyada en çok rastlanan yanlış bilgi türlerinden “çarpıtma” kategorisine yerleştirmek de mümkün.

Kaynaklar

MTM, A Haber yayın görüntüleri, 13 Ekim 2019

MTM, TRT Haber yayın görüntüleri, 13 Ekim 2019

İddia hakkında hazırladığımız analizi sonuna kadar okuduğunuz için teşekkürler. Okuduğunuz bu analizi daha fazla kişiye ulaştırabilmek, daha çok iddiayı daha kısa zamanda inceleyebilmek için bizi Patreon sayfamızdan destekleyebilirsiniz. 

Kaynaklar

MTM, A Haber yayın görüntüleri, 13 Ekim 2019

MTM, TRT Haber yayın görüntüleri, 13 Ekim 2019