13 Mart 2016 Güvenpark patlamasının ardından yayılan 15 yanlış bilgi

1) Destina Peri Parlak’ın yakını Gezi’de kitap okuyan çocuk mu?

Patlama gerçekleştikten birkaç saat sonra Numune Hastanesi önünde (videonun başında arkada hastanenin tabelası görülüyor) Hayat TV muhabirinin yaptığı bir röportajda öfkelenerek “İktidarınız, dininiz ve paranız yerin dibine batsın” diyen yurttaşın Gezi Parkı’nda polislere kitap okuyan eylemci olduğu Akit,Haber 7 gibi internet siteleri tarafından ortaya atıldı, Melih Gökçek tarafından yaygınlaştırıldı. İddiaya dair en çok paylaşılan görsellerden:

sehit-yakini-provokator

Ayşe Arman’la yaptığı röportaj ve ekşi sözlük’te yer alan şu başlıktan Gezi’de polislere kitap okuyan gencin isminin Hasan Hüseyin Karabulut olduğunu öğrenmiş bulunuyoruz.

Hasan Hüseyin’in ilgili videonun Hayat TV’de yayınlandığı 13 Mart / 22:50 saat ve tarihinden yaklaşık 2 saat önce aşağıdaki ekran görüntüsünde de görülebileceği üzere, Malta‘da olduğu anlaşılıyor.

ekran-resmi-2016-03-16-19-34-12

Malta ile Ankara arasında yaklaşık 3.700 km olduğunu ve bu mesafeyi bu kadar hızlı katedemeyeceğini de göz önünde bulundurursak, yakınını patlamada kaybeden adamın Hasan Hüseyin Karabulut olduğu iddiasının yalan olduğunu söyleyebiliriz. T24’e verdiği röportajla Karabulut 4 aydır Malta’da yaşadığını da belirtti.

2) Kağıt işçisi 14 yaşındaki Muharrem, ölenler arasında değil

Aşağıda “caps”i yer alan iddia gerçek dışı. Ölenler arasında Muharrem Çermik isimli bir kişi bulunmasına rağmen bu kişi 80 yaşında. Ayrıca iddiada kullanılan kağıt işçisi çocuk fotoğrafı 15 Mart 2014’te de kullanılmış.

muharrem-kagit-iscisi

3) Nabi Avcı istifa etti haberi

nabi-avci-istifa

Bakan Nabi Avcı’nın attığı tweetlerle istifasını duyurduğu haberi Facebook’ta hızla yayıldı. Yukarıdaki ekran görüntüsü bu paylaşımlardan birinden alındı. Avcı’nın kendisine ait kurumsal bir Twitter hesabı yok. Bu tweetleri atan @NabiAvci_MEB hesabının profil detaylarında “parodi hesap” yazıyordu. Twitter bu parodi hesabı şu anda askıya almış durumda. Milli Eğitim Bakanlığı’nın resmi hesabı da tweet atarak bakanın istifa ettiği iddialarını yalanladı:

4) ‘PKK’nın sitesi hacklenerek ele geçirildiği’ iddia edilen tablo, saldırı planı değil HDP’nin Newroz programı

PKK’nın sitesinin hacklenerek ele geçirildiği iddia edilen aşağıdaki tablo, HDP’nin 2016 Newroz’u için açıkladığı programdaki bilgilerin kopyalanmasıyla oluşturulmuş. İlgili haber burada.

fake-tarih-yerler-newroz-575x1024

5) ‘Hırsız, katil Erdoğan’ sloganının atıldığı video 11 Ekim tarihli

Bu linkte yer alan Facebook gönderisinin iddiasına göre video 13 Mart Ankara Patlaması için yapılan eylemlerde çekildi. Ancak video 10 Ekim‘deki Ankara Garı saldırısının ardından yapılan eylemlere ait ve 11 Ekim 2015 tarihli.

6) Ankamall ve Gordion’un bomba ihbarı üzerine boşaltıldığı iddiası

Gerçek dışı. Gazetecilerin ulaştığı Gordion ve Ankamall yönetimler iddiaları yalanladı.

ekran-resmi-2016-03-15-14-02-36

7) ABD Büyükelçiliği’nin 20 Mart uyarısı

Büyükelçiliğin bir istihbarat notuyla ABDli sermaye sahiplerine uyarıda bulunarak 20 Mart’ta terör saldırısı olacağını söylediği iddiaları hiçbir kaynak veya delile dayanmıyor. Kaynaksız bir şekilde ortaya atılan ve peşi sıra haber sitelerinde yer alan haberlerin korku ve paniğe yol açabileceğini düşünerek, paylaşmamakta fayda var.

Büyükelçilik geçtiğimiz sene 20 Mart’ta bir uyarıyı herkese açık olarak paylaşmış ve 21 Mart’taki Nevruz kutlamaları için uyarmıştı.

ekran-resmi-2016-03-15-12-13-13

8) KCK açıklaması

KCK’nın 13 Mart’taki Ankara Patlaması’nın ardından “Her açıdan sahiplenilecek bir eylem” açıklaması gerçeği yansıtmıyor. Açıklama BirGün Gazetesi’nde 11 Mart’ta yayınlanmış ve 17 Şubat’taki saldırının faili Zinar‘a atıf yapıyor.

ekran-resmi-2016-03-14-16-49-31

9) Sabah bulunan Hasan G.’nin patlamada yaralandığı iddiası

Hasan G.’nin sabah saatlerinde Adalet Bakanlığı önünde bulunduğu ve akşamki patlamada yaralanmasına rağmen sabaha kadar farkedilemediği iddia edilmişti. Numune Hastanesi’nde tedavi gören Hasan G.’nin arkadaşları “Hasan’ın patlamada yaralanmadığını, patlamadan çok sonra bölgeye gittiğini ve bölgede baygınlık geçirdiğini” ifade ediyor.

ekran-resmi-2016-03-14-16-34-43

10) Bombacının Cumhuriyet Gazetesi muhabiri olduğu iddiası

İddiaya dair tweetler şöyle;

ekran-resmi-2016-03-14-13-45-35

11813238_10153752051782013_2779328322239902034_n

Cumhuriyet Gazetesi yaptığı bir açıklamayla iddiaları yalanlayarak, “bu isimde hiçbir yerde ve hiçbir zamanda muhabirlerinin olmadığını” ifade etti.

11) IŞİD’in saldırıyı üstlendiği iddiası

Saldırının IŞİD tarafından üstlendiğine dair atılan tweet herhangi bir kaynağa dayanmıyor.

ekran-resmi-2016-03-14-13-21-36

12) 20 plakanın EGM tarafından yayınlandığı iddiası

Patlamanın ardından Whatsapp mesajları aracılığıyla yayılan ve 20 araç plakasının listeli olduğu bir uyarı mesajının Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından yayınlandığına dair bugün haber sitelerinde haberler yer aldı. (Cumhuriyet haberi, T24 haberi) Telefon ile görüştüğümüz EGM Basın Bürosu ise böyle bir listenin EGM tarafından yayınlanmadığını ifade etti.

cdfuadyw4aaewxc

Bu plakalardan 5 tanesinin e-devlet verileriyle uyuşmadığını, 1 tanesinin ise e-devlet’te kaydının olmadığını da belirtmekte fayda var.

brafzt6x

13) Ankara’dan olduğu iddia edilen patlama fotoğrafı yanlış

Aşağıda gözüken fotoğraf Ankara’dan değil. Patlamanın olduğu saatlerde hava karanlıktı. Ayrıca araç plakalarının yabancı olduğu gözükebilir. Fotoğraf 2014 yılında Beyrut’ta çekilmişti.

ekran-resmi-2016-03-13-20-51-38

14) Patlama anı videolarından biri 17 Şubat patlamasından

Youtube’a bugün yüklenerek bugün gerçekleşen patlamanın videosu gibi sunulan bu video, 17 Şubat’taki saldırının farklı bir açıdan kamera kaydı. İddiaya konu olan video:

17 Şubat patlamasının videosu:

 15) TÜRGEV’in SMS’i Şubat’taki patlamadan

İddiaya göre TÜRGEV SMS atarak öğrencilerini Kızılay’dan uzak durmaları için uyarmış. Bu SMS haberi 17 Şubat’taki patlamadan sonra yayınlanmış, gündem olmuştu.

turgev